Pages Menu
FacebookRss

Vaše voňavé nápady

Categories Menu

Kategória: dňa 29.4.2015 v Vône, Zaujímavosti | Bez komentárov

Fakty a vyvrátené mýty o parfumoch

Fakty a vyvrátené mýty o parfumoch

Prečítajte si skutočné fakty o vôni. Nazývať parfum parfémom nie je na Slovensku jediná nesprávne zaužívaná vec. Slováci možno nevedia skladovať a používať parfumy, Vy to však vedieť budete.

Fakty, alebo čo by sme mali vedieť o vôni

Keď už ideme potláčať mýty a zaujímať sa o holé fakty, začnime od piky, teda od správneho názvu. Parfum je v kodifikačných príručkách definovaný ako roztok, prípadne tuhý prípravok vonných syntetických / prírodných látok alebo ich kombinácií. Parfumom je teda v podstate každá vôňa, ktorá nemá označenie “Extrait de Parfum”, pretože vtedy by už šlo o vôňu s najvyššou koncentráciou, ktorú síce tiež nazývame parfumom, ale tam už ide o formu a koncentráciu, nie o iný pojem pre voňavku.

Veľké percento Slovákov nazýva vône českým slovíčkom “parfém”, ktoré však nie je spisovné. Slovenský jazyk ma pre vôňu uzákonený pojem “parfum”. Z toho logicky vyplýva aj ostatné názvoslovie, čiže parfumovaná voda (nie parfémovaná voda), parfumovaný (nie parfémovaný) a podobne. V konverzácii s priateľmi sa za nespisovné slovo hanbiť nemusíte. Už sme si naň zvykli a každý z nás mu rozumie. Médiá sú však povinné používať spisovné výrazy, preto by ste sa mali v televízii, časopisoch a online magazínoch stretávať jedine s označením “parfum”. Používanie spisovného jazyka svedčí o profesionalite človeka, ktorý podáva fakty a o kvalite informácií zasa svedčia ďalšie argumenty a dôkazy. Takže teraz už vyvráťme mýty a povedzme si pravdivé fakty.

Mýtus č. 1: Čím vyššia koncentrácia, tým vyššia trvácnosť

Okolo výdrže a koncentrácie parfumov sa vedú dlhé debaty. Aké sú fakty? V skutočnosti neexistujú žiadne presné normy, do ktorých sa musia produkty so svojou koncentráciou vtesnať a je veľkou chybou, ak nejaký človek vezme čísla od 0 do 100 a vyčísli presné hranice. Hranice nejestvujú, sú len nepísané pravidlá a povesť, na ktorú si výrobcovia svetového formátu dbajú. Ak poviete, že toaletná voda, teda jej koncentrácia sa vždy pohybuje od 4 do 8%, budete ľudí zavádzať. Niektorí výrobcovia sú schopní priniesť na trh i 15% toaletnú vodu a predsa nemusí byť jej vôňa trvácnejšia než má parfumovaná voda od iného výrobcu s rovnakou koncentráciou. Všetko totiž závisí od zloženia. Každá zložka sa na pokožke správa inak. V zásade sa môžeme ako tak spoliehať len na označenie vône. Od toaletnej vody môžete očakávať, že ju bude Vaše okolie cítiť zhruba 2 – 4 hodiny, čo je do práce tak akurát. Parfumované vody zotrvajú zhruba 3 – 6 hodín a kolínske vody držia zhruba hodinu až dve, ale naozaj to nie je pravidlo. Ďalšie fakty o zložkách, ktoré rozhodujú o výdrži parfumov sa dozviete v článku Parfum ako perfektný spúšťač vášne.

Mýtus č. 2: Toaletná voda je slabšia ako parfumovaná

Ak sa nejaká vôňa predáva vo verzii EdT (toaletná voda) a EdP (parfumovaná voda), to ešte neznamená, že sa líšia len koncentráciou vonných látok. Je veľkou chybou dlhé roky kupovať toaletnú vodu, potom naraz kúpiť parfumovanú vodu a spoliehať sa, že je to vlastne to isté, len silnejšie. Márne sa potom človek hnevá na obchodníka, ak v tom sám nemá jasno. Fakty teraz doložím konkrétnymi príkladmi. Prvým je vôňa Givenchy Very Irresistible. Zatiaľ čo parfumovaná voda  skrýva vo svojom srdci intenzívne tóny pivonky, v toaletnej vode ich budete hľadať márne. Podobným prípadom je dámsky parfum Giorgio Armani Acqua di Gioia. Mnoho zložiek majú podobných a na prvé ovoňanie viete, že sú obidve vône akvatické, no parfumovaná voda má menej ovocia, viac sladkých zložiek a teda bude trošku sladšia po odoznení úvodných tónov. Sú tiež prípady, kedy je parfumovaná voda na míle vzdialená verzii EdT. Skúste si takto porovnať parfumované a toaletné vody Hugo Boss Hugo Woman alebo Bvlgari Omnia Crystalline (viac o vôni tu) a zistíte, že tie servírované “pravdivé fakty”, ktorým veľa ľudí tak verilo, strácajú pevnú pôdu pod nohami. Stačí, aby mali vône len trošku iný pomer surovín a ich správanie a vyžarovanie bude iné. Dávajte preto pozor a dobre čítajte názvy na škatuľkách.

Mýtus č. 3: Čo nám raz vonia, to sa nám bude páčiť i o mesiac či rok

Ľudia robia pri kupovaní vône veľa chýb a toto je jedna z nich. Fakty nepustia. Dobre vieme, že človek, ktorému je zima, baží po horúcom čaji a naopak, svieži mätový čaj či ľadový nápoj si najviac vychutnáme v lete. Hladný človek ucíti koláč na kilometer a prejedenému človeku sa z neho zdvihne žalúdok. Nielen pri jedle by sme však mali zohľadňovať okolnosti. Čo sa Vám dnes páči, to sa Vám v decembri nemusí páčiť vôbec. Ak máme poznať skutočný charakter vône, rovnako vôňa potrebuje čas a vhodné teplotné podmienky. Len potom ju môžeme objektívne zhodnotiť a vedieť, či ju budeme alebo nebudeme nosiť. Berte tiež do úvahy telesné zmeny. Teraz nehovorím o spotenej pokožke, hoci i tá urobí svoje. Vekom a počas dňa sa mení taktiež úroveň hydratácie a chemická skladba v pokožke. Pokiaľ je Vaša pokožka dobre hydratovaná a má svoju prirodzenú ochrannú bariéru, táto bariéra bráni nielen odparovaniu vody, ale tiež krásne drží vonné látky, na ktoré potom môže chémia vplývať. Ak teda chcete predĺžiť pôsobenie svojej vône a má sa Vám stále páčiť, dbajte o dobré zdravie svojej pokožky.

Mýtus č. 4: Parfumy je dobré aplikovať do vlasov i na oblečenie

Neviem, z koho hlavy vyšiel takýto nápad, no nie je príliš dobrý. Parfumy sa aplikujú na miesta, kde najviac prúdi krv, tým sa vôňa uvoľňuje a vytvára povestný obláčik. Sú to v zásade roztoky vonných látok v prchavých nosičoch, ktorými je napríklad lieh. Klasický etanol alebo denaturovaný liek sa využíva aj v stylingových produktoch a kozmetike. Slúži na rozpustenie ostatných látok a pomáha niektorým účinným látkam v prieniku do pokožky / vlasovej štruktúry. Lenže kozmetika alkohol využíva v minimálnom množstve, čo pri parfumoch neplatí. Spolu s vonnými látkami do alkoholom narušenej štruktúry vlasov dostávate všetky nečistoty zo životného prostredia, všetky konzervačné látky i farbivá. Ak chcete, aby vlasy voňali, niektorí výrobcovia ponúkajú nielen parfum, ale tiež vlasovú hmlu (tzv. “hair mist”). Dám aj tipy. Vaše vlásky môžu dostať napríklad vôňu Christian Dior J’Adore (viac o vôni tu), Chanel No.5 (viac o vôni tu) alebo Thierry Mugler Angel (viac o vôni tu) a nemusia trpieť. A keď už som spomenula farbivá, teraz už viete dôvod, prečo sa všetky parfumy nemôžu aplikovať na oblečenie. Po niektorých modrých, zelených i ružových vôňach Vám na ňom môžu ostať škvrny, ktoré nevyperiete.

Pravdivé fakty alebo dobrá rada Coco Chanel, ako nosiť parfum

Pravdivé fakty alebo dobrá rada Coco Chanel, ako nosiť parfum

Mýtus č. 5: Parfumy je dobré skladovať v chladničke

Ak do chladničky, ktorá nie je nastavená na príliš nízku teplotu vložíte nejakú citrusovú vôňu, v lete by to mohlo vôni pomôcť, no väčšinou môžete viac pokaziť. Kto z nás pozná všetky fakty o jednotlivých zložkách? Nikdy nevieme, akého pôvodu sú a ako sa zachovajú v zmesi s inými. Syntetické i prírodné vonné ingrediencie sú prchavé a pri nesprávnom zaobchádzaní veľmi ľahko zmenia svoj stav. Prinajlepšom ich teplo Vašej pokožky po vybratí z chladničky vráti do pôvodného stavu, prinajhoršom pokazia celú vôňu. Citrusy nízke teploty znášajú dobre, no niektoré látky, najmä niektoré kvetinové tóny chlad netolerujú. Dajte do chladničky parfum s damascénskou ružou a ak je vo flakóne prírodná ingrediencia, pripravíte sa o jeho krásny kvetinový buket.

Pokiaľ nemajú prepravou poškodené balenia, potom Vám parfumy, parfumované vody a všetky viac i menej koncentrované vône nakúpené u dôveryhodných predajcov vydržia dlho, len ich nenechávate tam, kde im škodia vplyvy prostredia. Nemusia byť v chladničke, ale mali by sa uchovávať mimo priameho svetla, vlhka a tepla. Najlepšie urobíte, ak ich necháte v pôvodnej škatuľke, alebo v skrinke, ale ďaleko od zdrojov tepla a vlhka. Žiadna vlhká kúpeľňa ani polička, na ktorú svieti slnko. Ani izba, kde v lete opiera slnko a býva v nej najteplejšie. Zložky pracujú tak či tak a časom vôňu môžu zmeniť, no v takýchto podmienkach ich pôsobenie urýchľujete. Dobre skladovanú vôňu môžete mať doma aj roky a nejakú stratu na kvalite si ani nevšimnete.

Mýtus č. 6: Všetky e-shopy predávajú to, čo nepredajú kamenné parfumérie

Zlé jazyky tvrdia, že všetko, čo sa v čerstvom stave nepredá v kamenných parfumériach, putuje do e-shopov. Nuž nevylučujem, že niektoré obchody môžu mať takéto postupy, no ako som sa už raz bola zmienila, pri nákupe u dôveryhodných predajcov Vám niečo také nehrozí. Reči sú reči, no zdravý rozum zauvažuje. Ak obchod Elnino.sk ponúka vo svojom e-shope parfumy, ktoré boli uvedené na celosvetový trh len nedávno a tieto novinky sa objavia v ponuke takpovediac súčasne so spustením predaja v kamenných parfumériach, ako by mohlo ísť o staré parfumy?

Na Elnino.sk a v jeho kamennej predajni v OC Cubicon v Bratislave si môžete zakúpiť veľa kvalitných vôní.

Kto Vám káže nakupovať vône každý rok s obmedzením na kamenné obchody, skladovať všetky parfumy bez výnimky v chladničke a zásobuje ľudí radami, kde uvedie len fakty A, no nespomenie fakty B, tomu vôbec nezáleží na tom, aby ste voňali krásne. Chce len predať čo najviac vôní a o zákazníka a jeho pocity sa nezaujíma. Tím Elnino.sk však kladie zákazníka na prvé miesto. Vždy sa naň môžete obrátiť a poprosiť o rady či tipy.

Ak ste nepoznali všetky fakty a v tomto článku ste sa dozvedeli niečo nové, neváhajte ho zdieľať, nech aj iní ľudia vedia, ako majú zaobchádzať so svojou vôňou, aby im vydržala a robila radosť čo najdlhšie.

[Total: 1    Average: 5/5]
Fakty a vyvrátené mýty o parfumoch written by Veronika average rating 5/5 - 1 user ratings

Veronika

"Priznávam sa bez mučenia, že pre parfumy a kozmetiku mám veľkú slabosť. Ale kto nemá? :) Keďže ste tento blog navštívili, potom zrejme zdieľate podobnú vášeň, chcete pre seba to najlepšie z najlepšieho a ste tu správne. Ja Vás rada zasvätím do detailov, ktoré sa od výrobcov nedozviete a teším sa na Vaše názory i podnety v diskusii."

Aktualizované:

Pridať komentár

Príspevok zatiaľ nebol okomentovaný. Buďte prvý kto pridá komentár.

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Share This