Veronika Janoušková | 4 septembra, 2014 |
Vôňa zvýrazní niektoré črty, ale s takým istým úspechom môže vyvolať aj mylný dojem, lebo vie na nás pôsobiť ako reči dobre školeného psychológa. Je to niečo, čo dotvára osobnosť. Ak totiž vôňa chýba, musíme vnímať to, čo na človeku ostáva, čiže vzhľad, postoj, jeho reč, tón hlasu, gestá…
Je to tak. Človek používa všetky zmysly a pokiaľ niektorý z nich ostane neuspokojený, máme problém vytvoriť si kompletný obraz. Prečo niektorým tónom prisudzujeme určité vekové hranice? Prečo stále počúvame reči typu: “Už si stará na takúto vôňu!” alebo naopak: “Na takéto parfumy máš ešte čas!” a prečo tomu veríme?
Dnes už parfumy, toaletné vody, parfumované vody i závoje a kolínske vody nakupujú ľudia všetkých vekových kategórií. Výber je obrovský. Môžete si vyberať podľa intenzity a koncentrácie vône, podľa tónov, podľa príležitosti, na ktorú idete vôňu nosiť, dokonca i podľa ceny… Každá značka sa usiluje o získanie Vášho srdca a tak platí svojich dizajnérov za to, aby tvorili rôznorodé vône v rôznych cenových kategóriach. Ich úmyslom vôbec nie je stanovovať nejaké vekové hranice, pretože vôňa nie je ako pleťový krém. Nepotrebujete rozlišovať, či máte suchú alebo mastnú pokožku a dávať jej vo vôni nejaké živiny. Ak by sa mal ľuďom diktovať vkus podľa počtu sviečok na torte, potom by sa na obaloch parfumov uvádzali čísla. Napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí majú neustálu potrebu všetko triediť podľa veku. Vo všetkom hrá svoju najväčšiu úlohu psychika a to, s akými vôňami sa stretávate.
Mladiství ľudia nepozerajú na to, čo vône obsahujú. Radi skrývajú svoju identitu a doslova sa maskujú tým, čo momentálne “frčí” a čo im niečo pripomína. Ak veľmi ľúbia kokosové keksíky, pravdepodobne si domov dovlečú nejakú kokosovú vôňu. Pokiaľ sú závislí na vanilkovej zmrzline alebo jahodách, tak budú v obchode striekať testery dovtedy, kým nenájdu niečo presne také. Ale vôbec to nie je pravidlo. Vkus i myšlienkové pochody mladých ľudí sú nevyspytateľné. Sú to často dušičky, ktoré si ešte len hľadajú svoju cestu. Rozhodujú sa, čím budú, akí budú, chcú poznať sami seba. A niektorí môžu veľmi prekvapiť v dobrom slova zmysle.
Ak má mamička od detstva vynikajúci a bezproblémový vzťah so svojou dcérkou a mamičke sa najviac páčia kompozičné vône typu Chanel No.5, je veľká šanca, že aj dcérka získa náklonnosť k týmto parfumom. Tak aj napriek očakávaniam, že by sa jej mali v mladistvom veku viac páčiť jahody, prekvapí svojim rozhodnutím a príde domov s nejakou vôňou, na ktorú by ste povedali, že sa viac hodí ženám v strednom veku. Už od tohto veku ukazuje vkus. Oblieka sa ako dáma, správa sa ako dáma. Ale na tom nie je nič zlé, ak intenzitou vône neobťažuje okolie. Možno by bolo vhodné usmerniť mladú dušičku a poradiť vôňu vo verzii EdT.
Vek 20+ a Lolita Lempicka – Midnight Fragrance Minuit Sonne EdP
Už po vstupe do dospelosti človek začína uvažovať trošku inak. Vidí sa mu neprístojné, aby jeho vôňa bola rovnaká ako niečo, čo bežne konzumuje. Chce sa odlišovať. Neželá si, aby si ho niekto spájal s nejakým koláčikom. Naopak, chce si užívať schôdzky s opačným pohlavím a hľadá perspektívnejšie vzťahy. Na rad prichádza jemné zvádzanie, romantika, prvá práca, kde tiež ide o vyvolanie dobrého dojmu, preto neberú veľmi ťažké vône.
Muži i ženy vyhľadávanú niečo viac svieže a nebránia sa ani tónom kvetín. Mení sa len základ. Už majú lepšie predstavy o tom, čo chcú vo svojom živote robiť, sú si vedomí cieľov a tak dokážu rozlišovať vône i podľa okolností. Na šport sa navoňajú inak a inak na rande. Dbajú viac na výdrž parfumu a na to, aby boli pre okolie zaujímaví.
Tridsiatnici sa pohybujú v úplne inom svete. Je to vek, v ktorom máme presne zadefinované hodnoty. Buď sa na vrchnej priečke nachádza škola, kariéra a pokúšame sa o vrcholové výkony, alebo je na ňom rodina. Vtedy sa silou mocou snažíme udržiavať vo forme, aby sme sa páčili svojmu partnerovi / partnerke a aby si vzťah zachoval tú povestnú iskru. Vsádzame na vône, ktoré sú viac pikantné a sexy. Chceme nimi zvádzať.
Pokiaľ ideme do práce a ideme sa sústrediť na pracovné výsledky, berieme si produkty, ktoré majú v základe aj niečo ráznejšie (napríklad pižmo), aby sme pôsobili ako skúsení ľudia s dobrým vkusom. A na bežné príležitosti už necháme za seba hovoriť parfum a osobné preferencie. Buď sa pred priateľmi a známymi prezentujeme ako romantická víla a zahalíme sa do závoja z kvetín, alebo poukazujeme na výstrednejšiu či tvorivú stránku osobnosti niečím, čo vybočuje z radu. Niečo podobné robia i páni. Majú oveľa viac odvahy na pikantné prísady a bylinky, na ktoré by si v mladšom veku možno ani netrúfli.
Nie je pravda, že štyridsiatnik a päťdesiatnik nemôže používať tie isté vône ako nižšie vekové kategórie. Nikto nemá právo tvrdiť, že človek si v tomto veku musí kupovať náročné a ťažké parfumy. Ešte vždy máte právo na vôňu, ktorá poteší Vaše zmysly. Keď Vám voňajú kvetiny, tak prečo sa od nich držať ďaleko? Možno sa oplatí voliť také, ktoré kráčajú spolu s eleganciou ruka v ruke, pretože eleganciou nepokazíte nikdy nič. Vždy Vám dodá vážnosť, ktorá k Vášmu veku veľmi pristane.
Ak sa chystáte na stretnutie s novými ľuďmi, kvet na púdrovom základe bude vždy v poriadku. Veľmi elegantne pôsobia tiež vône s drevami, ako napríklad santalové drevo. Na posedeniach s rodinou si pokojne vezmite niečo ľahšie, sviežejšie. Ak sa na to cítite a Vaša duša je z časti umelecká, dovoliť si môžete aj výstrednejšiu vôňu.
Kto v našej mini-ankete odpovedal ÁNO, ten pri kúpe parfumu nepostupuje vyslovene nesprávne. Vkus človeka sa počas života často mení. Čo niekomu pripadá ako dobrý nápad v pätnástich rokoch, to ho môže ako vyzretú osobnosť vyslovene obťažovať. Takže nechajte rozhodovať vek, príležitosť, ale dajte slovo aj Vášmu srdcu. Málokto z nás urobí v pätnástich rozhodnutie a nechá si parfum na celý život.
Druhou vecou je vyššie spomínaná intenzita. Ak ste v triede spolu s ostatnými spolužiakmi, spoločnej šatni, preplnenej prednáškovej miestnosti, alebo aj v práci, mali by ste myslieť nielen na svoje srdce, ale tiež na nosy iných. Pri súkromných schôdzkach si pokojne vezmite koncentrovanú vôňu, ale vo väčšej spoločnosti dajte radšej prednosť menej koncentrovanej verzii parfumu, čiže radšej EdT, EdP a podobne.
Vlastniť viacero vôní pre rôzne príležitosti, na rôzne ročné obdobia, v rôznych koncentráciách, ktoré sa Vám naozaj páčia a do ktorých Vám “nekecal” nikto okrem Vášho srdca, to je podľa nás správny prístup. Je úplne jedno, či máte 15, 35 alebo 55 rokov. Človek je taký mladý, ako sa sám cíti. Nechajte svoju vôňu rozprávať o tom, čo ste za človeka.