Veronika Janoušková | 26 septembra, 2014 |
Včera sme Vám položili na sociálnej sieti otázku. Pýtali sme sa Vás, či si myslíte, že existujú erotizujúce parfumy? V konverzácii zaznelo slovo “feromóny”, ale tiež ste písali o zvodných vôňach a menovali konkrétne značky. Obe možnosti boli samozrejme správne. Parfumy, ktoré ste označili ako zmyselné, patria k svetovej špičke.
Je všeobecne známe, že niektoré vône sú afrodiziaká a látky tohto charakteru dokážu podporiť túžbu po zblížení. Veľa ľudí však vkladá nádeje do feromónov.
V zásade neexistuje žiadny dôkaz, že feromóny sú v tomto ohľade prevratom, alebo dokonca zázrakom. Zatiaľ čo na niekoho pôsobia, na niekoho účinkujú málo alebo aj vôbec. Na vine je citlivosť ľudí na podnety, ktorá je u každého jedinca iná. To máte ako so šteklením. Niekto je na šteklenie veľmi citlivý a neznesie tento typ dotyku, alebo sa bude veľmi smiať, keď sa ho dotýkate na chodidlách či inde na tele. A potom sú osoby, ktoré šteklenie prakticky necítia. Presne rovnako to máme s účinkami vône. Na každého robia iný dojem a na každého pôsobia inak intenzívne.
Vo svete vedy trvalo pomerne dlho, kým biológovia objavili, ako to s tými ľudskými zmyslami je. Zistilo sa, že ľudský nos nie je len takým obyčajným orgánom, ktorý dokáže sprostredkovať informácie z prichádzajúcich pachov. Nos má až dva systémy vnímania. Prvý je čuchový a ten je ľudstvu veľmi dobre známy. Ten druhý by sa dal nazvať šiestym zmyslom.
Náš šiesty zmysel, respektíve systém, má svoje osobitné orgány (napr. Jacobsonov orgán), svoje vlastné nervy a spojenia s mozgom. Aktivuje sa len pôsobením špeciálnych látok, feromónov, ktoré nijako nevoňajú a pôsobia na chemickom princípe. Avšak nervové zakončenia majú rôznu citlivosť a tiež veľkosť Jacobsonovho orgánu je u každého človeka iná. Ako sa ľudstvo vyvíja a ako organizmus rastie, prichádza o radu svojich schopností. Zatiaľ čo pri vývoji plodu v maternici sa dá Jacobsonov orgán jasne rozoznať, v dospelom veku je zmenšený alebo aj úplne chýba. Otupujú sa tiež nervové zakončenia, ktoré nám pomáhajú vnímať vône ako také a pre hormonálne i iné vplyvy sa mení zloženie tekutín, ktoré produkujú naše žľazy. Vysielame menej feromónov a slabšie vnímame vône. A to je ten problém, pre ktorý sa ľudia delia na tábory. Človek sa stáva nedokonalým ako elektronika. Niekto feromóny pre svoje fyzické danosti vylučuje len v malom množstve a teda ich toľko nevysiela smerom von a niekto feromóny nedokáže prijímať. Niekto vône rozlišuje, inému vonia všetko rovnako. Preto tak mnohým z nás ostáva len jedno – využívať tie zmysly, ktoré nám ostali všetkým v akom takom stave a nespoliehať sa.
Štúdie nehovoria jednotne a ani príliš jasnou rečou. Feromóny údajne pôsobia, ale nie na každého a už vôbec nie na každého rovnako. To isté platí pre afrodiziaká. Neberte parfum v tom štýle, že ho budete chápať ako bezprostredne pôsobiace afrodiziakum a aktivátor vášne. Namiesto špekulovania radšej vyberajte vôňu, ktorá sa páči predovšetkým Vám a ktorá sa k Vám typovo hodí. Príjemná vôňa človeka, ktorý je upravený a pôsobí príťažlivo, na nás rozhodne pôsobí eroticky a vždy.
Azda by sme vedeli poradiť len jediné – najzvodnejším dojmom pôsobia ťažšie parfumy, nie tie ľahké a športové, ani ovocné. Ak máte niekoho zviesť, nemali by ste sviežou vôňou aktivovať jeho myseľ. Potrebujete, aby partner či partnerka začali uvažovať, akým ovocím to voniate? Nie! Potrebujete viac prebudiť túžbu po blízkosti a relaxe. Nemusíte sa vzdávať takých vôní, len ich používajte v správnom čase a nebojte sa kombinácií tónov. Na večer ovocie a kvety doplňte tónmi zmyselného jazmínu a vanilky. Vhodné sú i koreniny, ylang-ylang a civet. Tieto ingrediencie sú vôňou pomerne výrazné a nepôsobia osviežujúco.
Položte si otázku a opýtajte sa, ktoré parfumy majú vo svete najväčší úspech. Ak si urobíte prieskum, zistíte, že sú to tie, ktoré majú rovnako veľa obdivovateľov, ako aj úhlavných nepriateľov. Tie, ktoré polovica zákazníkov v našom obchode označí ako luxus a polovica im dá nelichotivé mená. Tie, ktoré veľa ľudí automaticky (a úplne neoprávnene) podsúva starším ľuďom. Niečo viac o tom, ako nás vôňa ovplyvňuje, sa dozviete v článku: Vôňa a výber (ne)riadený vekom.
Ak niekoho spoločenský život začína večer po 18:00, taký človek s veľkou pravdepodobnosťou miluje výrazné parfumy ako Chanel – No.5, Guerlain – Shalimar, Hugo Boss – Deep Red, Paco Rabanne – 1 Million, Dior – Hypnotic Poison, či pánske parfumy ako napr. Guerlain – Vetiver, Givenchy – Gentlemen, Dior – Fahrenheit. Tieto značky nespomíname len tak pre nič za nič. Šíria sa o nich chýry, že obsahujú feromóny. Či je to pravda, to nevieme, ale vieme, že aj medzi celebritami sa nájde veľa takých osobností, ktoré by si nevedeli bez týchto vôní predstaviť svoj deň. Nehľadajte však za tým žiadny marketing. Im sa naozaj páčia a patria k ich životu, lebo sú zapamätateľné a odkedy sú na tomto svete, dlhý raz parfumérov sa pokúšal vytvoriť ich kópie. Neúspešne.
Až si budete vyberať parfumy pre horúcu noc, pamätajte, že sviežosť a ľahkosť vône je pri vyvolávaní túžby skôr na škodu než na osoh. Ak chcete zapôsobiť a vyvolať dobrý prvý dojem, vsaďte na výrazné kvety a sladkú vanilku s medom. Inšpiráciu nájdete v našom článku Dáma a vôňa na 1.mieste (rady a tipy).
Ak ste už dojem urobili a chystáte sa zvádzať, inšpirujte sa napríklad našim článkom Parfumy na červenom koberci a prečítajte si niečo viac o vôňach, ktoré sme tu menovali. Alebo skúste medzi celebritami nájsť také, ktoré sú vášnivé, veľmi temperamentné, zvodné a skúste sa inšpirovať sa ich vôňou.