Veronika Janoušková | 17 februára, 2015 |
Môžu vône ovplyvňovať to, ako sa cítite na svoj vek? Samozrejme môžu. S vôňami, ako sú tieto dve, by ste to mohli na parkete odpáliť aj keby ste mali sto rokov a nikto by sa neodvážil Vám čokoľvek povedať.
Nemusíte mlado vyzerať, dôležitý je pocit. Dnes sa vrátime v minulosti do 70. a 80. rokov, kedy ľudia dávali citom voľnejší priebeh a nebáli sa odviazať. Vždy sa riadili pocitmi. V tých časoch leteli najviac parfumy, ktoré boli svojské, fascinujúce, možno aj mierne extravagantné a hlavne boli plné vnútornej sily. Sila bola tým, čo charakterizovala aj dámy žijúce v týchto rokoch. Boli smelé, vedeli preraziť a preto aj ľudia navrhujúci vône sa museli zákonite od tohto odraziť.
Po veľkom úspechu parfumu Chanel No. 5 z roku 1921, o ktorom ste si mohli prečítať v článku Parfumy na červenom koberci, značka nešla do veľkého rizika a stavila na osvedčené ingrediencie. Svoj nový parfum Chanel No. 19 na začiatku sedemdesiatych rokov poskladala zo samých zmyselných tónov. Mnohé z nich nechýbali ani v Chanel No. 5.
Písal sa rok 1970 a ženy kvitli. Doslova a do písmena. Romantické kvety boli na ich odevoch a kvetmi chceli aj voňať. Oblečenie žiarilo pestrými farbami a nálada bola asi taká, ako keď sa po dlhej zime konečne roztopí sneh a Vy sa tešíte zo slnka a jeho žiarivých, hrejivých lúčov. Zloženie vône Chanel No. 19 rešpektovalo želania dám a preto jej sláva nenechala na seba dlho čakať.
Tento kúsok od Chanel si našiel vskutku širokú základňu fanúšičiek. Už tri roky na to sa stala vôňa najlepšou vôňou roka v kategórii luxusných vôní, za čo jej bolo udelené i ocenenie FiFi Awards. Dalo sa to čakať. Na svete nie je veľa parfumérskych značiek, ktorých kvalitné parfumy pobrali toľko ocenení ako je Chanel. O ocenení FiFi si dnes na Selfino.sk ešte prečítate, aby ste vedeli, o čo ide.
Vôňa Chanel No. 19 odpáli nálož sviežosti kvetmi neroli a tie doplnila o ďalšie kvety. Povedala by som, že ten úvod je trošku podobný vôni Cristalle, pretože obe vône kvitnú. Aby to však nebola typicky kvetinová vôňa typu Chloé pre mladé dámy, silne dominantný kosatec sa veľmi rýchlo prihlási o slovo a spolu so živicou galbanum dávajú od začiatku parfumu zmyselný hrejivý podtón a púdrový záver. Základ vône dopĺňa tento dámsky parfum o všetky tóny zeme a dáva jej perfektnú harmóniu.
Tento dobre premyslený počin rozšíril cieľovú skupinu žien, ktoré mala táto vôňa osloviť. Stále pôsobí mladistvo, lebo nie je až taká ťažká (super vôňa na jar i leto), ale neurazí ani skôr narodené dámy. Neostalo však len pri dámach v elegantných kostýmoch, ktoré pôsobia živo ako rakety pripravené na odpaľovacej rampe. Po tejto vôni siahajú aj intelektuálky a silno introvertne zamerané dámy a dokonca i muži. Podobne ako si našla svojich mužských nadšencov vôňa Chanel No. 5, tak aj túto vôňu veľa mužov miluje. Čo k tomu dodať… je to elegancia i kvalita typická pre vône Chanel. Môžu ich nosiť všetci.
Na rozdiel od značky Chanel, Calvin Klein razí inú stratégiu. Aj Calvin Klein sa prispôsobuje dobe a sleduje aktuálne trendy, v ktorých sa pokúša zachytiť ducha daných čias, ale tento módny dom nerobí nič v štýle “Haute Couture”. Snaží sa urobiť svoju módu dostupnou pre všetky vrstvy a nositeľnou na každý okamih života. Aj tie menej výnimočné. Značku Calvin Klein nepreslávili kostýmy, “malé čierne”, ale džínsy, spodná bielizeň a odevy i parfumy na voľný čas. Svoje si nájde pobláznený adolescent s hlavou v oblakoch i zrelá osoba v rokoch.
Osemdesiate roky priniesli do sveta módy záplavu neónových farieb i pohodlné oblečenie na všetky voľnočasové aktivity. Uvoľnenosť však neznamenala stratu sily. Ľudia sa vedeli tiež veľmi odviazať a v tých časoch sa objavila aj nová vôňa Calvin Klein.
Možno sa budete rozhodovať, či sa Vám môže páči alebo nie. Na Calvin Klein Obsession vôňu musí človek trošku vyzrieť a mať v sebe dávku drzosti, ale aj čosi z elegancie. Slovník dámy od kolotočov sa k nej rozhodne nehodí, aj keď si s touto vôňou môžete v priliehavom odeve vyraziť za tancom a dovoliť byť ostrejšia než britva. Keď sa Calvin Klein spýtal: ,,Kto nezakúsil pocit, že sa ocitol za hranicami rozumu?”, vzbudil túžbu všetkých žien a nielen žien. Po tejto dámskej vôni začali túžiť i muži, hoci i oni majú svoju pánsku verziu, ktorá svojou pikantnosťou o nič menej nepovzbudzuje myseľ. Však si o nej niečo prečítajte v článku Parfumy a ich voňavá história (5. diel) a budete v obraze.
Keď vôňu nastriekate na svoju pokožku, zistíte, čo to znamená mať orientálno – korenistú vôňu. Sladučká vanilka, ambra, santalové drevo a kadidlo definujú orient najlepším možným spôsobom a posúvajú vôňu zmyselným a elegantným smerom. Korením sa tiež nešetrilo. Aj napriek ovociu v hlave, ktoré sa k Vám pustí ako lavína či veľká voda, to však nebude nič gurmánske. Niekoho úvod odradí, ale ovocné zložky len dotvárajú a robia vôňu pestrejšou, aby sa zachovali osemdesiate roky a idea. Neskôr ustúpia do pozadia. Sú tam, aby bol parfum stále zaujímavým, či je rok 1985 alebo 2015 a to sa značke Calvin Klein podarilo. Parfum Obsession má fantastickú výdrž, neuveriteľnú silu a na každom vyznie inak, no je to skôr hrejivá vôňa na zimu či chladnú jeseň. Jedno je však isté – budete ním posadnutá a vždy vystúpite z davu.
Už viete, do akého voňavého oparu sa zahalíte, až sa najbližšie pôjdete baviť? Bude to Chanel alebo Calvin Klein?
* Ceny vôní sú aktuálne k dňu 17. 2. 2015.