Veronika Janoušková | 29 apríla, 2015 |
Prečítajte si skutočné fakty o vôni. Nazývať parfum parfémom nie je na Slovensku jediná nesprávne zaužívaná vec. Slováci možno nevedia skladovať a používať parfumy, Vy to však vedieť budete.
Keď už ideme potláčať mýty a zaujímať sa o holé fakty, začnime od piky, teda od správneho názvu. Parfum je v kodifikačných príručkách definovaný ako roztok, prípadne tuhý prípravok vonných syntetických / prírodných látok alebo ich kombinácií. Parfumom je teda v podstate každá vôňa, ktorá nemá označenie “Extrait de Parfum”, pretože vtedy by už šlo o vôňu s najvyššou koncentráciou, ktorú síce tiež nazývame parfumom, ale tam už ide o formu a koncentráciu, nie o iný pojem pre voňavku.
Veľké percento Slovákov nazýva vône českým slovíčkom “parfém”, ktoré však nie je spisovné. Slovenský jazyk ma pre vôňu uzákonený pojem “parfum”. Z toho logicky vyplýva aj ostatné názvoslovie, čiže parfumovaná voda (nie parfémovaná voda), parfumovaný (nie parfémovaný) a podobne. V konverzácii s priateľmi sa za nespisovné slovo hanbiť nemusíte. Už sme si naň zvykli a každý z nás mu rozumie. Médiá sú však povinné používať spisovné výrazy, preto by ste sa mali v televízii, časopisoch a online magazínoch stretávať jedine s označením “parfum”. Používanie spisovného jazyka svedčí o profesionalite človeka, ktorý podáva fakty a o kvalite informácií zasa svedčia ďalšie argumenty a dôkazy. Takže teraz už vyvráťme mýty a povedzme si pravdivé fakty.
Okolo výdrže a koncentrácie parfumov sa vedú dlhé debaty. Aké sú fakty? V skutočnosti neexistujú žiadne presné normy, do ktorých sa musia produkty so svojou koncentráciou vtesnať a je veľkou chybou, ak nejaký človek vezme čísla od 0 do 100 a vyčísli presné hranice. Hranice nejestvujú, sú len nepísané pravidlá a povesť, na ktorú si výrobcovia svetového formátu dbajú. Ak poviete, že toaletná voda, teda jej koncentrácia sa vždy pohybuje od 4 do 8%, budete ľudí zavádzať. Niektorí výrobcovia sú schopní priniesť na trh i 15% toaletnú vodu a predsa nemusí byť jej vôňa trvácnejšia než má parfumovaná voda od iného výrobcu s rovnakou koncentráciou. Všetko totiž závisí od zloženia. Každá zložka sa na pokožke správa inak. V zásade sa môžeme ako tak spoliehať len na označenie vône. Od toaletnej vody môžete očakávať, že ju bude Vaše okolie cítiť zhruba 2 – 4 hodiny, čo je do práce tak akurát. Parfumované vody zotrvajú zhruba 3 – 6 hodín a kolínske vody držia zhruba hodinu až dve, ale naozaj to nie je pravidlo. Ďalšie fakty o zložkách, ktoré rozhodujú o výdrži parfumov sa dozviete v článku Parfum ako perfektný spúšťač vášne.
Ak sa nejaká vôňa predáva vo verzii EdT (toaletná voda) a EdP (parfumovaná voda), to ešte neznamená, že sa líšia len koncentráciou vonných látok. Je veľkou chybou dlhé roky kupovať toaletnú vodu, potom naraz kúpiť parfumovanú vodu a spoliehať sa, že je to vlastne to isté, len silnejšie. Márne sa potom človek hnevá na obchodníka, ak v tom sám nemá jasno. Fakty teraz doložím konkrétnymi príkladmi. Prvým je vôňa Givenchy Very Irresistible. Zatiaľ čo parfumovaná voda skrýva vo svojom srdci intenzívne tóny pivonky, v toaletnej vode ich budete hľadať márne. Podobným prípadom je dámsky parfum Giorgio Armani Acqua di Gioia. Mnoho zložiek majú podobných a na prvé ovoňanie viete, že sú obidve vône akvatické, no parfumovaná voda má menej ovocia, viac sladkých zložiek a teda bude trošku sladšia po odoznení úvodných tónov. Sú tiež prípady, kedy je parfumovaná voda na míle vzdialená verzii EdT. Skúste si takto porovnať parfumované a toaletné vody Hugo Boss Hugo Woman alebo Bvlgari Omnia Crystalline (viac o vôni tu) a zistíte, že tie servírované “pravdivé fakty”, ktorým veľa ľudí tak verilo, strácajú pevnú pôdu pod nohami. Stačí, aby mali vône len trošku iný pomer surovín a ich správanie a vyžarovanie bude iné. Dávajte preto pozor a dobre čítajte názvy na škatuľkách.
Ľudia robia pri kupovaní vône veľa chýb a toto je jedna z nich. Fakty nepustia. Dobre vieme, že človek, ktorému je zima, baží po horúcom čaji a naopak, svieži mätový čaj či ľadový nápoj si najviac vychutnáme v lete. Hladný človek ucíti koláč na kilometer a prejedenému človeku sa z neho zdvihne žalúdok. Nielen pri jedle by sme však mali zohľadňovať okolnosti. Čo sa Vám dnes páči, to sa Vám v decembri nemusí páčiť vôbec. Ak máme poznať skutočný charakter vône, rovnako vôňa potrebuje čas a vhodné teplotné podmienky. Len potom ju môžeme objektívne zhodnotiť a vedieť, či ju budeme alebo nebudeme nosiť. Berte tiež do úvahy telesné zmeny. Teraz nehovorím o spotenej pokožke, hoci i tá urobí svoje. Vekom a počas dňa sa mení taktiež úroveň hydratácie a chemická skladba v pokožke. Pokiaľ je Vaša pokožka dobre hydratovaná a má svoju prirodzenú ochrannú bariéru, táto bariéra bráni nielen odparovaniu vody, ale tiež krásne drží vonné látky, na ktoré potom môže chémia vplývať. Ak teda chcete predĺžiť pôsobenie svojej vône a má sa Vám stále páčiť, dbajte o dobré zdravie svojej pokožky.
Neviem, z koho hlavy vyšiel takýto nápad, no nie je príliš dobrý. Parfumy sa aplikujú na miesta, kde najviac prúdi krv, tým sa vôňa uvoľňuje a vytvára povestný obláčik. Sú to v zásade roztoky vonných látok v prchavých nosičoch, ktorými je napríklad lieh. Klasický etanol alebo denaturovaný liek sa využíva aj v stylingových produktoch a kozmetike. Slúži na rozpustenie ostatných látok a pomáha niektorým účinným látkam v prieniku do pokožky / vlasovej štruktúry. Lenže kozmetika alkohol využíva v minimálnom množstve, čo pri parfumoch neplatí. Spolu s vonnými látkami do alkoholom narušenej štruktúry vlasov dostávate všetky nečistoty zo životného prostredia, všetky konzervačné látky i farbivá. Ak chcete, aby vlasy voňali, niektorí výrobcovia ponúkajú nielen parfum, ale tiež vlasovú hmlu (tzv. “hair mist”). Dám aj tipy. Vaše vlásky môžu dostať napríklad vôňu Christian Dior J’Adore (viac o vôni tu), Chanel No.5 (viac o vôni tu) alebo Thierry Mugler Angel (viac o vôni tu) a nemusia trpieť. A keď už som spomenula farbivá, teraz už viete dôvod, prečo sa všetky parfumy nemôžu aplikovať na oblečenie. Po niektorých modrých, zelených i ružových vôňach Vám na ňom môžu ostať škvrny, ktoré nevyperiete.
Ak do chladničky, ktorá nie je nastavená na príliš nízku teplotu vložíte nejakú citrusovú vôňu, v lete by to mohlo vôni pomôcť, no väčšinou môžete viac pokaziť. Kto z nás pozná všetky fakty o jednotlivých zložkách? Nikdy nevieme, akého pôvodu sú a ako sa zachovajú v zmesi s inými. Syntetické i prírodné vonné ingrediencie sú prchavé a pri nesprávnom zaobchádzaní veľmi ľahko zmenia svoj stav. Prinajlepšom ich teplo Vašej pokožky po vybratí z chladničky vráti do pôvodného stavu, prinajhoršom pokazia celú vôňu. Citrusy nízke teploty znášajú dobre, no niektoré látky, najmä niektoré kvetinové tóny chlad netolerujú. Dajte do chladničky parfum s damascénskou ružou a ak je vo flakóne prírodná ingrediencia, pripravíte sa o jeho krásny kvetinový buket.
Pokiaľ nemajú prepravou poškodené balenia, potom Vám parfumy, parfumované vody a všetky viac i menej koncentrované vône nakúpené u dôveryhodných predajcov vydržia dlho, len ich nenechávate tam, kde im škodia vplyvy prostredia. Nemusia byť v chladničke, ale mali by sa uchovávať mimo priameho svetla, vlhka a tepla. Najlepšie urobíte, ak ich necháte v pôvodnej škatuľke, alebo v skrinke, ale ďaleko od zdrojov tepla a vlhka. Žiadna vlhká kúpeľňa ani polička, na ktorú svieti slnko. Ani izba, kde v lete opiera slnko a býva v nej najteplejšie. Zložky pracujú tak či tak a časom vôňu môžu zmeniť, no v takýchto podmienkach ich pôsobenie urýchľujete. Dobre skladovanú vôňu môžete mať doma aj roky a nejakú stratu na kvalite si ani nevšimnete.
Zlé jazyky tvrdia, že všetko, čo sa v čerstvom stave nepredá v kamenných parfumériach, putuje do e-shopov. Nuž nevylučujem, že niektoré obchody môžu mať takéto postupy, no ako som sa už raz bola zmienila, pri nákupe u dôveryhodných predajcov Vám niečo také nehrozí. Reči sú reči, no zdravý rozum zauvažuje. Ak obchod Elnino.sk ponúka vo svojom e-shope parfumy, ktoré boli uvedené na celosvetový trh len nedávno a tieto novinky sa objavia v ponuke takpovediac súčasne so spustením predaja v kamenných parfumériach, ako by mohlo ísť o staré parfumy?
Kto Vám káže nakupovať vône každý rok s obmedzením na kamenné obchody, skladovať všetky parfumy bez výnimky v chladničke a zásobuje ľudí radami, kde uvedie len fakty A, no nespomenie fakty B, tomu vôbec nezáleží na tom, aby ste voňali krásne. Chce len predať čo najviac vôní a o zákazníka a jeho pocity sa nezaujíma. Tím Elnino.sk však kladie zákazníka na prvé miesto. Vždy sa naň môžete obrátiť a poprosiť o rady či tipy.
Ak ste nepoznali všetky fakty a v tomto článku ste sa dozvedeli niečo nové, neváhajte ho zdieľať, nech aj iní ľudia vedia, ako majú zaobchádzať so svojou vôňou, aby im vydržala a robila radosť čo najdlhšie.