Veronika Janoušková | 29 septembra, 2015 |
Legenda nepotrebuje pripomínať a legendárne parfumy nevyžadujú masívne kampane. Týchto 5 parfumov radíme medzi ikony. Stačí nimi zavoňať alebo vysloviť ich mená a každý vie…
Niekedy je ťažké dopredu hádať, či má parfum dosť kvalít na to, aby sa stal legendou. Ako vieme, dizajn flakónu nie je všetko i keď ten tiež niekedy čosi zaváži. No rozhoduje najmä to, čo je vôňa dosť netradičná, aby vystúpila z davu a každý si ju zapamätal. Raz to parfumérom vyjde, občas si úspech vedia poistiť aj vydarenými reklamnými videami a inokedy nepomôže nič. Všimnite si však jedno. Legendami sa väčšinou stávajú tie parfumy, ktoré majú približne rovnako veľký tábor fanúšikov ako i odporcov. Skutočne legendárne parfumy sa totiž nikdy nebudú páčiť všetkým. Na každej dáme ukážu inak, pretože sú nielen súčasťou jej garderóby. Ak chcem predsa dobre vyzerať a dobre voňať, dám na seba čokoľvek kvalitné a nemusím zháňať zrovna legendárne parfumy. Parfumové legendy sa stávajú súčasťou osobnosti a ukážu ten pravý “wow efekt”. Tak si ich teda predstavme.
Parfum z roku 1925, Guerlain Shalimar sa v tejto pätici objavil nie veľmi prekvapivo. Love story z Indie nenechá žiadnu dámu bez povšimnutia. Tá dáma, kvôli ktorej bol postavený i Tai Mahal sa zrejme reinkarnovala do tohto flakónu. Rátajte s tým, že keď sa touto orientálno – korenistou vôňou navoniate, ponesie sa za Vami vzduchom taký voňavý obláčik, že sa aj bôžik lásky Amor vykašle na svoj oblak a presťahuje sa k Vám. Tento voňavý opar sa ale môže zdať niektorým dámam veľmi silný. Máte totiž česť s poriadne prenikavým Orientom, ktorý sa Vám dostane nielen do srdca, ale asi všade. Odporúčala by som ho hlavne na jeseň, zimu a na významné príležitosti. Viac na večer než na deň. Milovníčky Shalimaru tvrdia, že ich táto orientálna vôňa inšpiruje, rozohrá všetky ich zmysly a už sa v mysli vidia niekde uprostred idylickej orientálnej záhrady. Za to môže zmyselná kombinácia bergamotu s pačuli, kosatcom, vanilkou a tóny kadidla, ktoré vysielajú okolo Vás dymové signály. Hovoria o Vás: “Pozrite sem, tu prichádza elegantná a nezávislá dáma, z ktorej zmyselných pohybov bokmi padnú všetci na zadok.”
Čakáte za vznikom tejto kvetinovo – aldehydovej ikony rovnako fascinujúci príbeh? Myslíte, že všetky legendárne parfumy sú slávne preto, lebo za nimi stojí dojímavá historka alebo niekoľkoročné štúdie? V prípade Chanel No. 5 by ste sa mýlili. Táto kompozícia údajne mohla v roku 1921 vzniknúť ako omyl. Aldehydov nemalo byť v parfume až toľko, koľko sa mu ich ušlo. V tom čase sa pridávali len po kvapkách, aby v kvetinových parfumoch zvýraznili tóny kvetín. Aj Chanel No. 5 pôvodne rátal s ylang-ylang, jazmínom a ružou. Ženy chceli spravidla voňať ako konkrétne kvety, nie práve takto. No tie aldehydy urobili kvetinové tóny ešte iskrivejšie. Asi i preto Coco Chanel parfum rozdávala po malých vzorkách a čakala, čo si o ňom ľudia povedia. A nakoniec sa ukázalo, že to bol ten najšťastnejší omyl na svete. Začal sa predávať sám. Obľúbili si ho najmä vodcovské a kreatívne typy dám. Keď Marilyn Monroe zahlásila, že do postele si neberie odev ale len 5 kvapiek Chanel No. 5, záujem prejavili aj iné celebrity a dokonca i muži dnes vedia túto vôňu nosiť. Kedykoľvek nosí tento symbol ženskosti, ukazuje tým svojskú, silnú osobnosť, no opäť to nie je vôňa pre každého. Aldehydov sa žiaľ trh v 80. rokoch presýtil a tak niekomu môže pripadať staromódna. Ak je to i Váš prípad, skúste zmodernizovanú verziu Chanel No. 5 Eau Premiere.
Objavil sa v roku 1948, kedy ešte v ľuďoch stále rezonovali následky druhej svetovej vojny a stvárnil motív slobody. Parfum Nina Ricci L´Air du Temps patrí medzi najväčšie klasiky modernej histórie vôní v povojnovom období. Kvetinová vôňa L´Air du Temps urobila ľudí šťastných svojou vôňou i dizajnom, ktorý evokoval toľko vysnívanú bezstarostnosť. Francis Fabron spojil zložky, o ktorých ľahkosti by ste zapochybovali, no predsa sa mu podarilo vytvoriť vôňu pomerne ľahkú a teplú vôňu, ktorej kvality sa nemenia ani v teplejšom počasí. Jej teplo a motív holubice ľudí oslnili a dali módnemu domu slávu, o akej by sa človeku nebolo ani snívalo. Dodnes je L´Air du Temps veľkým pojmom a vďačným darčekom pre akúkoľvek dámu. Flakón za tie roky prešiel mnohými zmenami čo do materiálov i tvaru, vôňa však ostáva rovnaká. Karafiáty, gardénie, ruže a kosatec s garde od santalového dreva, to je oslnivé zloženie plné noblesy, ktoré Vás môže sprevádzať po väčšinu dní v roku, azda okrem tej najchladnejšej zimy.
Vôňu Lancome Tresor považujem za akýsi gurmánsky elixír šťastia. Na rozdiel od vzdušnej L´Air du Temps, do vône Tresor už zasahuje móda v 90. rokoch. Dámy chceli vyzerať záhadne až mysticky, ale súčasne veľmi elegantne, aby si neuberali dôstojnosť. Sotva mohol dostať tento orientálny kvetinový parfum výstižnejšie meno. Ako trezor je táto vôňa ťažká a skúšku trvácnosti zloží na výbornú aj pri meniacich sa tepelných podmienkach, čo je dnes vzácnosť (ďalšia vlastnosť trezora, ktorý ukrýva často vzácne veci). Ako trezor je aj záhadná, no napriek tomu nechystá prekvapenia. Čo do nej dali, to aj ucítite. Sladká je, ale nezosladne ešte viac. Tóny ambry a ruže podčiarkuje jemný ovocný aspekt broskyne, marhule a ich kvetov na pozadí pižma a vanilky. Kosatec dotvára púdrový poprašok, konvalinka pridáva zeleň. Tieto tóny držia vôňu na míle ďaleko od gurmánskych parfumov a vytvárajú elegantnú štruktúru, no ten chutný úvod Lancome Tresor nikdy nezaprie. Legendárne parfumy Chanel No. 5 a Guerlain Shalimar by som charakterizovala ako kúsky pre extrovertné dámy, Tresor od Lancome má aj svoju introvertnú časť. Nepotrebuje sa nutne predvádzať. Vystačí si s prítomnosťou jednej blízkej osoby. Na večeru s partnerom, alebo posedenie pri krbe s priateľmi, tam Tresor určite patrí.
Rok 1985 priniesol novú formu závislosti. Bola to závislosť na parfume až za hranicami rozumu spôsobila ju (ako inak) vôňa od Calvina Kleina Obsession s jej drevito – zemským imidžom. Obsession je trošku z iného súdka ako Tresor, hoci nejaké podobnosti by sa medzi nimi našli. Obidva legendárne parfumy sú sladké, púdrové a mali by ste byť veľmi opatrní s prstom na rozprašovači, lebo majú silu. Sú tiež zmyselné, priateľské a pôsobia teplým dojmom. Calvin Klein však razí inú stratégiu. Čo iné značky dávajú do základu, to umiestnil Calvin Klein do srdca vône a hoci pri iných parfumoch tvoril základ len tichý doprovod a finálnu bodku, základ vône Obsession je silný ako tá pravá rocková vypaľovačka. Keď sa pozriete na zloženie a skúsite ju nastriekať na testovací papierik, určite by ste ju zaradili k bežným až priemerným orientálnym korenistým parfumom, no po ovoňaní sa Vám bude zdať, že v reáli to rozmiestnenie vonných zložiek je akoby umiestnené naopak a parfum začína od konca. Od začiatku ucítite ambru, vanilku, santalové drevo hojne okorenené pikantným korením. Naozaj pozor, lebo na oblečení či papieri sa správa úplne inak ako na koži. Až na Vašej pokožku ukáže svoju zaujímavú rebelskú stránku, ktorá z nej urobila legendu. Ak sa máte ísť v dlhý jesenný či zimný večer niekde vyblázniť, alebo chcete niekoho uloviť, tak dámska vôňa Calvin Klein Obsession určite nebude zlý nápad.
Ďalšie legendárne parfumy nájdete v albume na sociálnej sieti a ešte v priebehu tohto týždňa bude album dopĺňaný. Poteším Vás, sú i budú tam vône v rôznych cenových hladinách, veď legendárne parfumy nemusia byť drahé. Pozrite album “Klasika, ktorá nikdy neomrzí” a spoznajte aj iné voňavé ikony. Ak by ste chceli prispieť do tohto albumu návrhmi, neváhajte ich zanechať v diskusii.