Veronika Janoušková | 17 februára, 2016 |
Čo by ste odpovedali, keby ste dostali otázku, či vo flakóne Vášho parfumu býva duch? Niekto by sa zasmial, lebo niektoré parfumy vyzerajú ako Aladinová lampa. Do týchto noviniek sa však ukryl duch svetla. Vážne.
Viete, kedy je parfum najlepší? Skvelý parfum má niečo, čo tie ostatné nemajú. Je v ňom osobitosť, neopakovateľnosť, zvláštnosť. Skrátka je tam nejaký duch ako dobrý džin, ktorý je pripravený vypočuť Vaše želania a urobiť neopísateľný voňavý efekt patriaci len Vám. Efekt, s ktorým sa budete cítiť sebaisto ako s rokmi natrénovaným podpisom.
Do flakónov, ktorými výrobcovia zaplavili trh tento rok, sa ukryl duch svetla. Tieto novinky Roberto Cavalli, Valentino, Bvlgari, Joop a Calvin Klein vyčaria na tvári žiarivý úsmev a v očiach veselé iskričky.
Je tomu necelý rok, čo k nám zo Stredozemia priplávala energická novinka Paradiso aj so svojou sympatickou drevnatosťou. Tento rok rozbehol Roberto Cavalli ďašiu kampaň a na známosť sa dáva, že Paradiso má mladšiu sestru. Roberto Cavalli Paradiso Azzurro nie je dvojča, hoci nejaké tie drevité tóny i citrusy si medzi sebou zdieľajú. Paradiso je vôňa ostrá ako silnejší poryv vetra, od ktorého popadajú pomaranče zo stromov a spolu s roztancovanými vetvičkami stromov šíria svoju mierne drsnú a čerstvú arómu.
Novinka Paradiso Azurro je o čosi pokojnejšia kvetinová akvatická vôňa s dôrazom na kvety, kde vánok urobí maximálne pár vlniek na mori a jej zelená sviežosť sa bude najlepšie vynímať medzi plážovými ležadlami. Tých vlniek veľa nie je. Najdominantnejšia sviežosť Paradiso Azzurro pochádza od zeleného bergamotu. Ostatné citrusy v levanduľovom poli, ktoré vôňu začína a obkolesuje, akosi zanikli. Potom zasvieti slnko a duch svetla v srdci dáva život kvetom jazmínu známym z vône Paradiso. Namiesto pikantného dreva ucítite len luxusný dotyk kašmírového dreva a cyprusovej zelene. Vytvorili síce nie morom nasiaknutú, ale čistú a sviežu vôňu s dovolenkovou atmosférou.
V tvorbe Valentino sa objavil duch spolupatričnosti. Dlho predlho bol parfum Valentino Uomo single a čakal na svoju pravú lásku, keď sa objavila ona – vôňa pre dámy Valentino Donna. Z rovnako brúseného flakónu so zlatými prvkami sa dá duch svetla bádať už na prvý pohľad a bude v tom aj niečo viac ako len zamilované pohľady fľaštičiek umiestnených vedľa seba na polici. Ak na seba narazí pár s podobným vkusom, ich láska bude hriať ako tóny kože v sladkom základe a žiariť ako kvapky bergamotovej šťavy, ktorou oba parfumy začínajú. Alfa a omega.
Nečakajte ale rovnako gurmánsku vôňu. Táto údajne cyprusová kvetinová (pre mňa skôr orientálno – kvetinová) vôňa po pár minútach sladkosť stráca a stáva sa púdrovou. Vo svojom srdci stále ostáva dámou krehkou ako lupene ruží a kosatca ukrytou v ich púdri. Pačuli nehrá rolu, ani vanilka nie je až tak sladká. Len vôňu chránia, držia na koži a robia ju sofistikovane ženskou. To, že Valentino Donna nekričí, totiž neznamená, že nedokáže opakovane zviesť svojho milovaného. Bude ho zvádzať každý deň a pri každej príležitosti. Značka má akýsi šiesty zmysel pre spoznanie skutočných potrieb žien. Dá sa nosiť do práce i na voľný čas po väčšinu dní v roku, azda s výnimkou leta.
Orientálno – kvetinová novinka Goldea je prezentovaná v luxusnom flakóne inšpirovaným štýlom art deco a duch svetla sa tu prezentuje cez vrchnáčik, ktorý pripomína zlatisté žiariace slnko. A schválne, pretože názov Goldea je slovným spojením anglického “gold” a latinského “dea”, teda máme česť so zlatou bohyňou, ktorá udržiava všetko v rovnováhe, niečím v štýle Paco Rabanne Olympea. Aj Alberto Morillas, jej tvorca, vytvoril dokonalú harmóniu. Harmóniou medzi kvetmi, pižmom a orientálnymi tónmi, medzi sladkosťou a slanosťou, teplom a chladom, dňom i nocou.
Goldea začína sladko, gurmánsky, kvetinovo – ovocnými tónmi pomarančových kvetov, malín (uvádzaný bergamot necítim) zabalenými do pižma. Už som sa neraz zmienila o tom, že pižmové vône potrebujú čas na rozležanie a to dáva parfumom výdrž. Celá Goldea je skrz naskrz prevrstvená pižmom, teda môžete očakávať dlhotrvajúci efekt. Pokračuje zamatovo hladkými kvetinami a záver patrí egyptskému papyrusu, pačuli a ambre, takže Goldea je skôr ťažšia vôňa na chladné dni a noci. Buď ju budete milovať, alebo Vám bude protivná. Ale práve tento osobitý duch a tábory s protichodnými názormi už boli aj pri iných slávnych vôňach (napr. Coco Mademoiselle, No. 5), takže to môže byť náznak, že by táto moderná novinka mohla preraziť dieru do sveta. Už len tým, že sa od ostatných vôní Bvlgari poriadne líši.
Ako sme vkročili do nového milénia, značka s tradíciou Joop sa snaží svojimi novinkami zaujať čoraz mladšie ročníky a ku klasickým parfumom pribúdajú mladistvé kompozície plné kontrastov. Športový duch aromatickej akvatickej Joop Homme Sport sa v kolekcii objavuje po prvý krát. Stále si ponecháva vo svojej DNA nejaké znaky pôvodnej vône Joop Homme, ale novinka je viac svieža a žiari ako odrazené lúče od hladiny mora.
Mätový úvod evokuje príval morskej vody, ktorá osvieži telo a dá ho do pohybu. Parfum potom prechádza do prostrednej fázy, kde cítim čosi pikantné a zvláštne. To sa asi zázvor spojil so soľným popraškom na koži omytej morskou vodou a s tonkovými bôbmi, ktoré mi tu tak celkom nesedia. Nepôsobia spolu prirodzene, no našťastie stále cítiť viac more a jeho sviežosť, preto sa tento výtvor rozhodne môže dobre zapísať medzi mladými mužmi. I reklamná kampaň vyzýva, aby ňou bodovali a už samotné pomyslenie na dobré skóre a zaujímavý flakón zvýšia predajnosť tejto športovej novinky na prakticky celoročné nosenie.
Jemná, čistá, ale aj osviežujúca a iskrivá kompozícia drevitej aromatickej vône Calvin Klein CK2 je odrazom moderného života, mestského štýlu a originality generácie zvanej ako Millennials (generácia Y, iGen – internetové deti). Calvin Klein kráča s dobou a priniesol nám upgrade známej vône CK One. Tú vylepšil o nové netradičné ingrediencie (napríklad wasabi, ktorého sa možno mnohí ľudia zľaknú, hoci nemajú prečo), kvapku zemitých a slaných tónov od vlhkých kameňov a vetiveru i väčšiu dávku diskrétne voňajúcej ruže s kosatcom. Tie tentokrát neprebilo ovocie a dokonca držia krok i s drevitým základom vône. Kvetiny a zeleň fialkových listov ale niečo obohatilo.
Podobne ako kolegynka, aj mne sa zdá, že cítim niečo syntetické, čo potláča sladkosť kvetov, no ani mne to nevadí. Príde mi, že vdychujem náznak slanosti kameňov a práve v tej sa odráža duch svetla, ktorý dal kvetom nový a žiarivejší rozmer. Kombinovať slanosť s kvetmi a korenistým wasabi je podľa mňa genialita. Ako keď ste na pláži, idete sa na tom slnku uvariť, zadusiť a potom ľahnete na kamenistú pláž tvárou nadol. Ucítite úplne protichodnú sviežosť a možno sa Vám chce aj kýchnuť, no horúčava konečne poľaví. Ak Vám Calvin Klein CK2 dobre sadne, získate dokonalú vôňu na teplé až horúce dni a ušetríte miesto v batožine.
Tak už viete, ako som to s tými duchmi myslela. Tento duch nemá strašiť. Je to jedinečný spôsob, akým novinky oslovujú publikum. Nový a neprebádaný a možno aj trošku riskantný smer, ktorým sa pustili značky. No kto neriskuje, nikdy nič nezíska. Čo myslíte? Získajú si tieto novinky popularitu, aká im bola predpovedaná?