Veronika Janoušková | 10 júla, 2019 |
Kalendárne leto už začalo a značky v predstihu predstavili svoje voňavé letné novinky. Ako každý rok, ani túto sezónu neostaneme bez letných limitiek – flankerov Davidoff, Prada a Calvin Klein.
Slovo flanker má rozličné významy. Ja vás samozrejme nejdem zasväcovať do sveta bojových stíhačov ani rugby. Na tento blog chodíte spoznávať parfumy a pri nich aj ostaneme. Flankery sú parfumy, ktoré sú nové, ale niektoré vlastnosti zdieľajú s vôňou, ktorá už existuje. Takto vznikajú napríklad edície pre zberateľov flakónikov označené slovkom “Collector”. Značka Paco Rabanne takto každým rokom “vytunuje” svoju známu tehličku 1 Million. Iným prípadom je flakónik “Diorovho jedu” Poison. Všetky flankery majú podobný dizajn i názov, ale vonnými akordmi sa výrazne líšia. Jedna vôňa je vanilková, druhá chypré, tretia kvetinová… Výrobcovia sa týmto snažia rozšíriť základňu svojich fanúšikov a dopriať každému taký typ vône, aký miluje.
Sú tiež také flankery, ktoré majú zloženie blízke pôvodnej vôni. Letné novinky Davidoff sú žiarivým príkladom tesnej blízkosti. Niektoré ročníky rozoznal len dobre cvičený nos. V prípade noviniek Prada môžeme hovoriť o vzdialenej podobnosti. Ich novinky sa síce podobajú fľaštičkou, no obsah je zhodný iba v pár tónoch. Dá sa teda povedať, že flankery nám vlastne vytvárajú celé edície vôní.
Prečo toto slovo nadobudlo v niektorých kruhoch takmer hanlivý význam? Bude to zrejme konzervatívnou povahou niektorých jednotlivcov. Keď ste trebárs milovník slovenskej kuchyne a celý život papáte halušky výhradne s bryndzou, ťažko sa dáte presvedčiť na tvaroh, kapustu alebo syr. Sú ľudia, ktorí sa zamilovali do pôvodnej vône, tá im sadla a žiadna zmena neostane bez kritiky. Tí ostatní letné novinky vítajú a flankery vnímajú ako príležitosť rozširovať svoje zbierky o nové kúsky.
Každý rok s nimi môžete chodiť na dovolenku, ale zakaždým budete voňať trošku inak. V rokoch 2014 – 2016 všetky letné novinky Cool Water Woman Sea Rose voňali po ruži, kašmíre a mandarínkach. Klasická Cool Water Woman vsádzala na osvedčené kombo z melóna, konvalinky a orrisu (koreňa kosatca). Pánska Cool Water Man letná limitka si fičala na mandarínke, mäte a santalovom dreve. Niekedy mala prevahu jedna, niekedy druhá a niekedy tretia zložka.
Trošku nuda, ale mohol to byť aj zámer. Značka Davidoff sa už od roku 2012 snaží finančne podporovať záchranu života v oceánoch a tomu boli prispôsobené i vône. Myšlienka je to veľmi pekná, ale oceány sa menia a ľudia tiež. Neskôr preto začali parfuméri experimentovať a niektoré zložky obmieňať, čo mnohí fanúšikovia privítali s nadšením. Snáď práve tieto kladné ohlasy spôsobili to, že aj tohtoročné letné novinky mierne vybočili zo zabehnutého kolobehu.
Modrá kvetinovo-ovocná kráska Cool Water Woman Summer Edition 2019 tento rok zdanlivo vsadila na osvedčené kombo melón – konvalinka. Ale nechajte vôňu dlhšie pôsobiť a v základe ucítite zmenu. Namiesto mierne ťažkého kosatcového koreňa vám zahrá svoju melódiu fialka. Orris dával predchodkyňým tón podobný mejkapu. Fialkový koreň je naopak vôňou čistoty. Má vlastnosti kvetov aj listov. Vôňa je vďaka fialke ozónická a chladivá ako oceánske hĺbky, ale tiež čistá a o čosi sladšia (nepatrne). Podobne ako originál z roku 1996.
Pánska letná limitka Davidoff Cool Water kráčala v roku 2017 s modernými trendmi. Parfuméri vrátili do hry korenisté bylinky a vsadili aj na aromatické citrusy. Prvé dielo malo viac drevnatý charakter, vlaňajšia limitka zdôraznila zelenú stránku bylín a najnovšia citrusová aromatická vôňa nechala vyniknúť citrusy. Nedala im však plnú silu, lebo mäta a bazalka stále majú čo povedať do príbehu novinky. V úvode Cool Water Man Summer Edition 2019 je taká rezkejšia. Zhruba po 40 minútach sa však ustáli, začne sa podobať na predošlé ročníky a vy zabudnete, že máte niečo na sebe. Nos si zvykne, ale telo ostáva svieže a aj okolie to pozná.
V novej verzii Cool Water Woman Sea Rose Summer Edition 2019 sa objavuje hruška nashi. Ak ste túto hrušku niekedy jedli, potom viete, že ani zďaleka nie je taká sladká ako hruška pestovaná v našich končinách. Učinila vôňu ešte vhodnejšou adeptkou na použitie v kancelárii, kde vám nefunguje klimatizácia a vy sa môžete z toho tepla zblázniť. Tento rok však parfuméri pomysleli aj na osoby, ako som ja, z ktorých dobre prekrvenej pokožky sviežosť vyšumí do pár minút. Do kompozície primiešali pižmo a nôtami cédrového dreva pridali drevitosť. Zmena sa neprejavila výrazne na charaktere, ale výdrž vône sa podstatne zlepšila.
Dizajnéri talianskej značky Prada tento rok prišli s netradičnou obmenou. V línii Prada Candy sa objavuje prvý flakónik, ktorý nehrá ružovou ani teplou farbou slnka. Obal novej orientálno – vanilkovej parfumovanej vody Prada Candy Night zahalila noc a jej farebný gradient prechádza z odtieňa nočnej oblohy do ružovej farby jej dna. Mne tento dizajn pripomína mesto v typický letný večer v sobotu. Všade sa svieti, takže nočnú oblohu asi sotva uvidíte. Rodiny sadajú k večeri, gazdinky doniesli koláč na stôl a úporne vetrajú obydlia. Vôňa i ruch a svetlo lámp sa tak vznáša nad mestom a šťastný ten, kto sedí na terase a dostal všetko pod nos.
Candy Night začína dynamickým prípitkom z pomarančového džúsu. Žiadny alkohol, veď máme v pláne ísť sa baviť. Hneď po tom, ako doplníme energiu, ktorá exploduje v srdci vône. Niekto sa osmelil pridať ku sladkému karamelu horké kakao a spravil čokoládový. Je menej sladký a gurmáni si možno spočiatku povedia, že to nie je nič moc a odkáčajú k Muglerovej vôni Angel. Ale počkajte, až sa vanilkovo–pižmový základ zohreje a pomaranč vyprchá. Základ nadobúda čistotu, svoju hĺbku, svoju pravú tvár a až vtedy ho spoľahlivo zaradíte do gurmánskej rodiny Candy. Musím žiaľ skonštatovať, že benzoín chýba, čo sa prejavilo aj na výdrži. Z oblečenia som pôvodnú Candy cítila aj celé dni. No na druhej strane… kto by sa chcel v letné noci príliš obliekať? Hlavná vec, že novinka drží na koži, preto jej to nemám za zlé.
Nechcela som parfumy Davidoff veľmi kritizovať za podobnosť, lebo Calvin Klein má tiež svoje stálice. CK One Summer parfumy boli dlhé roky o citrusoch. Potom parfuméri dospeli k objavu a zistili, že aj uhorka je svieža. Roky 2008 – 2013 boli u Calvina Kleina “uhorkovou sezónou”. Potom prišla éra nápojov ako tequilla, mojito, gin-tonic. Po fámoch o sviežosti novej letnej vône som sa v prvom momente zľakla návratu uhoriek. Nič také sa ale našťastie nestalo.
Hrejivé drevité akordy z ďalekej sibírskej prírody sa pomiešali s dlhotrvajúcim zábleskom jasného islandského slnka a parou z termálnych vôd Modrej lagúny. Presne takto som si predstavovala aromatický akvatický parfum.
Srdcu toaletnej vody Calvin Klein CK One Summer 2019 dominuje čerstvý zelený čaj matcha. Matcha vonia úplne inak než klasický nahorkastý zelený čaj. Má skôr charakter japonských čajov, ktoré sú o čosi sladšie až mierne zeleninové (ako nie úplne dozretý hrášok, baby špenát a pod.) a niekde v pozadí cítim more podporené akvatickým akordom novinky. V závere vône na vás dýchnu upokojujúce tóny sibírskeho dreva vyplaveného z mora na pláž. Tieto zložky tvoria jednoduché a očarujúce spojenie ideálne pre moderných mužov i ženy.
Nuž to bola taká malá reprezentatívna vzorka hitov letnej sezóny. Zámerne som vybrala rôzne štýly vôní, aby si medzi nimi dokázal vybrať každý. Ktoré letné novinky sa vám páčia najviac?