Mária | 13 októbra, 2023 | parfumy, vône
Keď si vyberáme novú vôňu, najdôležitejšie je, aby nám sadli ingrediencie a aby chémia v kombinácii s našim telesným pachom dobre zapracovala. Avšak mnohí dizajnéri sa nespoliehajú len na sofistikovanosť svojho vonného koktailu, ale snažia sa svojim produktom dať aj zaujímavý vizuálny rozmer.
Áno, presne tak. Hovoríme o obaloch, v ktorých sa jednotlivé vonné doplnky ukrývajú. Veď nie náhodou sa hovorí, že obal predáva. A v prípade vôní tomu nie je inak. Či už sa rozhodneme vystaviť si svoj obľúbený parfum doma na poličke a kochať sa ním súkromne, alebo chceme zapôsobiť pri jeho aplikácii na verejnosti, dizajn nás často môže ovplyvniť pri finálnom výbere nášho favorita. Ako to však už býva, koľko ľudí toľko chutí. Zatiaľ čo niekto miluje klasiku a jednoduchosť, ďalší trochu gýču, iný originalitu či hravosť.
Prirodzene, parfumové domy sú si toho všetkého dobre vedomé a dizajnovaniu fľaštičiek a krabičiek venujú rovnakú pozornosť ako vytváraniu vonných mixov samotných. Pre niektoré je dokonca ich obal súčasťou charakteristického rukopisu danej značky. Napríklad pre značku Police sú typické fľaštičky v tvare lebiek, ktoré farebne komunikujú niečo viac o tekutine, ktorú ukrývajú. Iní výrobcovia zas nachádzajú krásu v jednoduchých tvaroch, ďalší sa s návrhmi zas doslova hrajú.
Na štýl obalov ma vplyv neraz aj oblasť, ktorej sa značka venovala pôvodne. Napríklad módni návrhári, ktorí časom pridali do svojej produkcie i vône, zvyknú svoj štýl v módnom priemysle premietať tiež do flakónov. Francúzska značka Boucheron, ktorá začínala v 19. storočí ako šperkárska firma a jej výnimočne krásne výrobky nosili vojvodkyne, ženy maharádžov, kurtizány i cárovné, sa zas inšpiruje vlastnou šperkárskou tradíciou. Ich parfumy pripomínajú krásne klenoty: perly, prstene a drahé kamene.
Parfumové flakóny nie sú len bežné nádoby na voňavé tekutiny, sú umeleckým dielom, ktoré dopĺňa samotnú esenciu parfumu. Tvorba takého malého kúsku umenia zahŕňa prieskum širokej škály zdrojov, vrátane histórie, prírody, kultúry a umenia. Parfumérie niekedy dokonca nadviažu spoluprácu priamo s umelcami, aby navrhli exkluzívne edície flakónov. Takéto limitované kolekcie sa často stávajú zberateľskými kúskami. Môžu dokonca obsahovať unikátne dizajny, rôzne materiály alebo dokonca drahé kamene, čím zdôrazňujú prestíž a jedinečnosť.
Samozrejme, výroba prototypu zohľadňuje nielen estetiku, ale aj technické a ergonomické faktory, ako je praktickosť a pohodlie pri používaní. Flakón nie je len fyzickým obalom, ale aj súčasťou príbehu, ktorý chce parfumový dom komunikovať. Marketingové kampane sú často postavené okolo samotného flakónu, ktorý sa stáva symbolom a nositeľom hodnôt, ktoré sú s daným parfumom spojené.
A veru, niektoré z týchto malých dielok skutočne stoja za zhliadnutie. Už v minulosti sme vám priniesli celý seriál s originálnymi flakónmi, no zaujímavé kúsky nechýbajú ani medzi priebežne pribúdajúcimi novinkami v našom e-shope. Preto ich nezabúdajte pravidelne sledovať, aby vám neušiel nejaký skvost ktorý si zaslúži miesto vo vašej domácej zbierke.