Veronika Janoušková | 12 novembra, 2014 |
Milovníci literatúry z celého sveta možno od istého okamihu začali viac dbať o svoju telesnú vôňu. Tým samozrejme nechcem naznačiť, že by páchli, to prepánajána nie. Ani páni z Ah & Oh Studio to istotne takto nemysleli. Chceli dať ľuďom len nový kúsok, ktorým by potešili čitateľov so zberateľskými pohnútkami.
Dizajnéri chceli, aby mali parfumy zaujímavú myšlienku, aby mali svoju “tvár” a to sa im podarilo. Flakóny pánskych vôní dostali myšlienky od autorov ako Edgar Allan Poe, Marquis de Sade, Pierre Choderlos de Laclos, a George Orwell.
Aké sú tieto parfumy a kde sa vôbec dajú kúpiť, to sa nevie. Zrejme šlo o nejakú limitovanú edíciu. Tento článok má ukázať, že aj umelci ako parfuméri sú otvorení vplyvom ostatných umení. Už sme tu mali flakón inšpirovaný obrazom Andyho Warhola, iný parfum dostal motív z dizajnérskej práce Salvadora Dalího a dokonca sme mali parfumy v rockovom dizajne. Literatúra je taktiež umenie, preto nesmie chýbať.
Každý parfum nesie hlavnú ideu, ktorá charakterizuje dielo daného autora. Tvorcovia vybrali schválne dielo, ktoré nesie silné idey a zanecháva silné emócie, aby popísali temnú stránku mužskej povahy. Má tiež trošku pripomínať kalamár, aby bolo jasné, že ide o dizajn literárny. Aj preto je fľaštička tmavá a podstavec biely. Myšlienka je priamo napísaná na boku podstavca a flakón samotný dostal dizajn hlavnej postavy diela, v ktorom myšlienka zaznela.
“All aminals are equal, but some animals are more equal than others.”
“Všetky zvieratá sú si rovné, ale niektoré zvieratá sú si rovnejšie.” (voľný preklad)
Pre tých, ktorí túto knihu nepoznajú, v krátkosti naznačím dej. Zvieratká sa viac nechcú prizerať na bezútešnú nadvládu ľudí, preto sa pokúsia o vybudovanie svojej vlastnej farby, svojho vlastného sveta, kde všetky zvieratká sú si rovné. Nikto nemal byť nadradený ani ponižovaný, no inteligentné prasatá rýchlo začínajú chápať, že inteligencia im dáva do rúk moc, ktorou môžu ovládať ostatné stvorenia. Preto i flakón má podobu prasaťa.
Tento parfum mal byť pravdepodobne určený sebavedomých jedincov. Hovorí im, že nadradenosťou a povyšovaním seba samého sa žiadny človek ďaleko nedostane. Dôležitá je ľudskosť.
“I became insane, with long intervals of horrible sanity.”
“Stal som sa bláznom, s dlhými intervalmi hroznej normálnosti.” (voľný preklad)
Tento výrok zaznel od autora v kontexte utrpenia, ktoré prežíval kvôli chorobe manželky. Tá neskôr zomrela a autor sa dal na šikmé chodníčky. Začal piť a presne taký je i tento citát. Vyjadruje bolesť a zmenu človeka k stavu, ktorý už začína považovať za normálny.
Parfum Poe mohol voňať rumom alebo iným alkoholom a šípim, že by sa s ním dalo niekde povyraziť za zábavou. Odkaz parfumu mohol znieť tak, aby páni nezaháňali smútok alkoholom. Alkohol sa dá použiť aj iným spôsobom, napríklad aj v príjemne voňajúcom parfume.
“Ambition, cruelty, avarice, revenge, are all founded on lust.””Ambícia, krutosť, lakomstvo, pomsta, sa všetky zakladajú na žiadostivosti.” (voľný preklad)
Markíz de Sade bol povestným, čo sa týkalo drsného postoja k ženám. Je jasné, že i tento parfum by vedel nosiť len silný a zmyselný jedinec, ktorý vie, ako na ženy. Odkazuje pánom, aby krotili svoje drsné spôsoby a pôsobili šarmom.
“It all came down to one wonderfully simple principle: Win or Die.””Všetko sa zredukovalo do jedného čarovne jednoduchého princípu: Vyhraj alebo zomri.” (voľný preklad)
Autor diela Les Liaisons Dangereuses písal o ľuďoch, ktorí neberú problém ako prekážku, ale ako výzvu. V rovnomennom filme táto myšlienka zaznieva tiež. Buď vyhráte, alebo budete porazenec. Flakón naznačuje, že nesmelí muži nemajú v tomto svete miesto. Parfum preto patrí do rúk súťaživému mužovi, ktorý vie presne, čo chce a vždy si ide za svojim. Má to však robiť zdravým spôsobom.
Ako som spomínala, tieto parfumy sa momentálne nikde zohnať nedajú, no nemusíte byť smutní. Elnino.sk má v ponuke aj iné parfumy, ktoré v sebe nezaprú istú divokosť a odviazanosť. Môžete si ich prezrieť v albume na našej fan stránke.