Veronika Janoušková | 29 júna, 2016 |
Zdá sa, že prichádza nejaká nová módna vlna a z parfumérov sa stali novodobí dohadzovači. Ikona z roku 2014 My Burberry má konečne svojho vysnívaného princa na bielom koni a je ním sám Mr. Burberry.
Spomeňte si, koľko krát som už písala o tom, ako dámska a pánska vôňa po čase vytvorili pár. Len za posledné obdobie si spomínam na tri také prípady v ponuke noviniek. Línia dámskych vôní Eclat D´Arpege značky Lanvin konečne po rokoch privítala pánsku vôňu Lanvin Eclat D´Arpege Pour Homme. Dámskej spoločnosti sa dočkala aj pánska vôňa Tom Ford Noir. I známy čokoládovo – kávový fešák Valentino Valentino Uomo má svoju pani a je ňou vôňa Valentino Valentino Donna. Nikto nechce ostať sám a dáma My Burberry nebola výnimkou. Po toaletnej vode (predstavenej v článku Novinky na jeseň,…) je na scéne a medzi novinkami značky Burberry chlap – Mr. Burberry. Ako inak… chlap oblečený v tradičnom britskom trenčkote.
Keď som videla názov nového prírastku vo svete noviniek, hneď mi začalo v hlave vŕtať, prečo práve “Mr. Burberry”? Prečo nie “Your Burberry”? To by bolo vtipné mať ich potom doma na poličke vedľa seba. Ale Angličania asi nerozumejú takýto žartom. Ani nepremenovali My Burberry na “Mrs. Burberry”, čo by bol taktiež logický krok. Parfumy patria k sebe a majú rovnakého tvorcu, ktorým je Francis Kurkdjian, tak by mali dať na známosť celému svetu, že sú spolu.
Nedali, ale nakoniec to ani nebolo potrebné. Novinka vyvolala veľký ohlas. Polovica ľudí ju miluje, tá druhá neznáša, čo je vždy akousi predzvesťou, že ide o niečo výnimočné. A vďaka flakóniku si ju aj tak každý spojil s My Burberry. Ich vzťah viac nie je tajomstvom.
Tvárou novej vône Mr. Burberry sa stal sexy herec, muzikant a model Josh Whitehouse, ktorý v rozhovoroch pre médiá priznal, že nikdy predtým nenosil žiadnu kolínsku vodu a maximálne si nejakú požičal od kamaráta, keď šli niekam von. Niekomu to môže prísť nerozumné, ale zrejme chcel parfum Mr. Burberry prezentovať ako vôňu, ktorá dokáže zmeniť návyky mladého muža a jeho dennú kozmetickú rutinu a to dáva zmysel.
Už z predstavenia vône (krátky film si môžete pozrieť na YouTube kanáli Burberry) je úplne jasné, že cieľovou skupinou Mr. Burberry sú mladí muži. Práve oni majú niesť odkaz Burberry a novinky, ktorá bola inšpirovaná mestom Londýn ako mestom kontrastov. Mr. Burberry je tradičná, ale miestami sa zdá, že si tie tradície prispôsobuje. Nezaprie istú eleganciu, ale starosvetskosť by ste hľadali márne. Presne ako v My Burberry. Obidve vône, toaletná i parfumovaná voda, sú zvláštne a majú v sebe čosi elegantné a čosi vintage. Ani ony nesadnú každému.
Svojou ideou prispôsobovania tradícií a elegancie sa netají ani sám maestro Kurkdjian. Podľa Francisa je nadčasovosť vždy dosiahnutá referenciou k minulosti. Len vôňa, ktorá má s minulosťou a tradíciami dobré väzby, môže prežiť a byť úspešná. Kľúčom je vytvoriť kompozíciu s rovnakým rytmom a dôraznosťou, len treba k tomu použiť “nové nástroje” a tými nástrojmi sú podľa neho iné ingrediencie. To vlastne britské značky robia už celé roky. Vždy majú v predstave konkrétnu vôňu, ktorú vytvoria s použitím iných tónov.
Francis Kurkdjian vzal zloženie klasickej aromatickej fougere vône, ktorú tradične tvorí levanduľa, mach, gerániová silica, drevá a stopy čerstvo pokosenej trávy (má to na svedomí kumarín) a od základu ho prepracoval na modernejšiu aromatickú drevitú vôňu.
Tento fougere efekt dosiahol s tónom grapefruitu namiesto geránia, ktorý zamiešal s kardamómom, muškátovým orieškom a estragónom, aby vytvoril ten povestný sladký (ani tráva – ani seno) a dôrazný finiš fougere vôní. Takže vlastne máme niečo tradičné, ale súčasne je to úplne nové. Presne to vystihuje imidž Josha. Obliekol si trenčkot a tvári sa ako elegán, chvíľami by ste mali pocit, že je o takých 10 rokov starší, no potom ho rozopne, nahodí sladký úsmev a má opäť 26 rokov. Je to stále mladý muž.
Drevá nesmeli chýbať, takže do srdca vône Mr. Burberry sa dostal céder s mierne akvatickými kvalitami, keďže on je častou súčasťou sviežich vôní a jednou z najviac milovaných drevitých zložiek parfumov. Nesmiem zabudnúť ani na brezu. Aj ona je charakteristická svojou vlhkosťou a pekne hrá so sviežim úvodom.
Vlhké srdce vône súčasne tvorí akési premostenie sviežich počiatočných tónov so zmyselným základom zo santalového a guajakového dreva a elegantného vetiveru. Základ a úvod je tak v dokonalej harmónii presne ako Londýn so svojim chvíľu upršaným a chvíľku pekným počasím. Možno sa Vám pred očami vynorí obraz dažďa a hmlistého oparu, ktorý je kedykoľvek schopný spojiť oba brehy rieky Temža. Ja to presne takto vidím a považujem Mr. Burberry za príjemnú vôňu na jar, leto i jeseň. Vôňa výrazne drevitá, so stopami zelene, sladkosti, zemitosti i aromatickosťou korenia, s o čosi lepšou než priemernou výdržou. Je svieža a teplá súčasne. Presne ako les alebo Londýn po letnom daždi.
Pán Kurkdjian však mal iné predstavy. Hovoril o dvoch ramenách spútaných reťazou. Žeby nejaké hriechy a tejmné tajomstvá z jeho minulosti? 🙂 Ťažko povedať. V každom prípade si na túto vôňu vytvorte vlastný názor a nedajte sa priveľmi ovplyvňovať tým, čo o nej hovoria. Aj keď sadne každému druhému mužovi, je stále výnimočná.
Len tak mimochodom, od kampane údajne Josh Whitehouse naozaj zmenil svoj názor na vône. Rozšíril svoju výbavu pozostávajúcu z mastičky na pery, zubnej pasty , ústnej vody a gélu na čistenie o parfum a používa ho častejšie než kedykoľvek predtým. A v sprche sa vraj necháva rozmaznávať voňavým sprchovacím gélom Mr. Burberry. Možno i preto ho výrobca začal predvídavo pridávať do darčekového setu.
Už ste vyskúšali túto novinku? Ako sa Vám páči?